Thursday 6 June 2013

Cinta Sebenar 2

CInta Sebenar 2.

Mewujudkan rasa cinta kepada Allah tentulah dengan mengenal Allah. Semalam kita menyentuh berkaitan dengan kalimah syahadah yakni kekuatan Laa-ila-ha-illallah dalam mentauhidkan atau menerima dari sudut akal dan hujah dan pegangan tanpa ragu-ragu , tiada yang lain yang patut kita sampaikan hajat melainkan Allah. Mengenali sifat-sifat Allah ini ialah untuk memperkukuhkan tauhid dengan merasai kewujudan Allah sehingga menjadi satu penghayatan. 

Kalimah Ash-hadu yang bermaksud aku tahu dan aku mengaku. Aku tahu mestilah hingga mencapai makrifat, yakni TAHU dan ada DALIL . Maksudnya, wajib untuk kita mengetahui sifat-sifat berkenaan dengan Allah bersertakan dengan DALIL. Dengan adanya dalil, kita akan mencapai ke peringkat YAKIN. Tahu tentang adanya Allah tidak boleh sama sekali berdasarkan atas apa orang kata walaupun kita yakin Allah itu ada. Tahu Allah ada mesti besertakan dengan DALIL.

MAKSUD DALIL : Dalil terbahagi kepada dalil aqli ( hujah logic ) dan dalil naqli ( Al-Quran ). Ulamak usul sepakat mengatakan bahawa orang yang yakin adanya Allah tanpa ada dalil dalam akal mereka adalah orang yang berdosa, bersalah dan tidak beriman. Kerana adanya DALIL , kita mencapai ke peringkat YAKIN.
Dalam erti kata lain, andaikata kita ditanya tentang wujudkah Tuhan? Kita jawab , ADA. Siapakah Tuhan? Kita jawab, ALLAH. Mengapa Allah? Kita jawab ( dengan keyakinan dalam akal dan hati ), adanya alam, adanya Pencipta alam. Maka jawapan adanya alam itulah dikatakan sebagai DALIL. Dalil ini ialah DALIL UMUM. Yang dikatakan sebagai bukan dalil ialah apabila kita menjawab soalan itu dengan mengatakan “kebanyakan pendapat orang mengatakan Allah itu ialah Tuhan”, yakni hanya bersandarkan kepada pendapat orang ramai. Setiap manusia adalah menjadi fardhu AIN untuk meletakkan DALIL UMUM dalam hati mereka. Dalil umum ini cukup dengan hanya menjawab adanya alam tanpa perlu berhujah atau berbahas dengan orang. Namun demikian, dalil ini boleh dibahaskan dan dihujahkan oleh orang-orang secara ilmiah dengan menggunakan ilmu MANTIQ dalam menghujahkan dalil. Dalil ini bukan lagi dalil umum, tetapi dikenali sebagai DALIL TERPERINCI. DALIL TERPERINCI boleh dihujahkan. Ia adalah FADHU KIFAYAH. Contoh yang dikatakan sebagai boleh berhujah ialah, adanya Tuhan ini ialah dengan melihat adanya alam. Sebelum daripada ada, alam ini tiada. 

KESIMPULANNYA : Akal manusia apabila kosong daripada DALIL , akan timbullah keraguan. Dalam akidah, mesti ada DALIL. Sekurang2nya untuk menyelesaikan fardhu ain, mesti ada dalil umum. 

Maka, untuk mengenal Allah, kita mestilah mengetahui sifat-sifat KETUHANAN yang ada pada Allah. Dan sifat-sifat itu ada DALIL secara jelas. Semua sifat-sifat bersangkutan dengan Allah dipanggil sebagai Ilahiyad. Sifat-sifat ini terbahagi kepada dua:

1. WAJIB tahu satu persatu sifat-sifat Allah yang mengandungi DALIL yang jelas daripada Al-Quran, As-sunnah dan Aqli. Sifat-sifat ALLAH yang wajib diketahui ini merupakan hasil daripada kajian ulamak usul yang menggariskan 20 SIFAT Allah yang ada DALIL secara jelas.

2. WAJIB tahu sifat-sifat Allah secara umum yakni wajib meyakini bahawa Allah bersifat dengan segala SIFAT KESEMPURNAAN yang tidak terbilang, infinity. Semua sifat KESEMPURNAAN yang banyaknya sifat dalam dunia ini ialah SIFAT ALLAH. 

KESIMPULANNYA : Allah memiliki tidak terbilang banyaknya segala SIFAT-SIFAT KESEMPURNAAN yang ada. Namun, untuk mengenali Allah dan mencintai ALLAH, kita memperdalami 20 SIFAT KETUHANAN yang ada pada Allah yang mengandungi DALIL yangjelas yang disebut dalam Al-Quran, As-sunnah dan dalil aqli yang kesemuanya diperincikan secara mendalam untuk mengukuhkan keyakinan kita tentang adanya ALLAH dan siapakah ALLAH tanpa sebarang keraguan lagi. Khusyuk kita dalam solat dan segala bentuk ibadat, hanyalah pabila kita benar-benar mengenali Pencipta kita yang bukan sahaja mentadbir diri kita, malah seluruh ALAM ini…
Kita masih belum masuk sifat pertama yakni WUJUD, kerana kita perlu faham maksud Dalil dan kaitannya dengan mengenali SIFAT-SIFAT Allah.

Dipetik dari fb Azriwati Shahdzul Bakri

No comments:

Post a Comment