Friday 14 March 2014

Mencari Mutmainnah

dhuha tadi aku menangis
asar tadipun aku menangis
manghrib juga aku menangis
isyak juga aku menangis
aku menangis sampai tertidur
dinihari bangunpun aku menangis
3.30pagi aku dah manangis sampai subuh

Ya Allah..
berilah aku kekuatan
sebagaimana kekuatan para wali-Mu
berilah aku ketabahan 
sebagaimana ketabahan para syuhada'-Mu
berilah aku kesabaran 
sebagaimana kesabaran para nabi-Mu
berilah aku kelembutan 
sebagaimana kelembutan para Rasul-Mu
berilah aku kebijaksanaan 
sebagaimana kebijaksanaan Lukman al-Hakim
berilah aku ketaatan
sebagaimana ketaatan para abid-Mu
berilah aku kepetahan
sebagaimana kepetahan ahli pidato-Mu
berilah aku pembantu
sebagaimana pembantu du'a-Mu
berilah aku sahabat sejati
sebagaimana sahabat Rasulullah saw
yang setia menemaniku
ketika susah atau ketika senang
berilah aku para pencinta-Mu
supaya aku mencintai-Mu
berilah aku kerinduan
supaya aku rindu akan-Mu
berilah aku belas ehsan
supaya aku belas ehsan seumpama Muhammad saw

akhir sekali
berilah aku reda-Mu
hanya reda-Mu
mengilangkan esak tangisku

aku hampir putus asa dengan diriku
kembalikanlah aku kepada-Mu
jangan biarkan aku
berputus asa
jangan biarkan aku
kecewa
jangan biarkan aku
hampa
jangan biarkan aku
hilang pedoman
jangan biarkan aku 
keseorangan
bantulah aku
pimpinlah aku
bimbinglah aku
sayangilah aku
cintailah aku
rinduilah aku
lindungilah aku

kerana aku tiada siapa-siapa di bumi ini
hanya ada Engkau Ya Allah semata-mata
aku berserah bulat2 pada-Mu
kerana aku hina di sisi manusia
apalagi di sisi -Mu
ampunkan aku.............
amin Ya Allah

No comments:

Post a Comment